מהם ורידים?

וריד הוא סוג של כלי הדם בגוף. תפקידו של הווריד הוא להוביל את הדם המועשר בפחמן דו-חמצני מהתאים (לאחר ביצוע חילוף החומרים) אל העלייה הימנית של הלב. בווריד קיימים שסתומים חד-כיווניים המאפשרים זרימת דם אך ורק לכיוון הלב, להם השפעה חשובה בביצוע תפקידו של הווריד. דפנות הווריד דקות יחסית וגמישות, להבדיל מדפנות העורק העבות שאמורות לעמוד בלחצו הגבוה של הדם (ראו לחץ דם) היוצא מן הלב. בשפת היום יום כאשר אומרים 'ורידים' מתכונים לדליות - ורידים שנפגעו.

  דליות Varicose Veins ('ורידים') הינן וורידים מורחבים בעיקר בגפיים התחתונות. דליות הנראות לעיין מהוות מפגע אסטטי ובריאותי, אך ישנן גם דליות בלתי נראות. לחץ הדם שהלב מפתח כמשאבה מתבטא רק בעורקים. לעומת זאת בוורידים הלחץ הינו שלילי (ואקום). הלחץ השלילי הינו חלש ולכן לדם קשה במיוחד לעלות מאזור הרגליים. כדי שהדם לא ישקע, קיימים על דפנות הוורידים שסתומים (אל חוזרים) אשר לא מאפשרים תנועה חוזרת של הדם. כאשר השסתומים הללו ודפנות הוורידים מאבדים מהגמישות שלהם ומתרחבים, הדם אינו עולה ושוקע כלפי מטה.

ברוב המקרים מדובר בדליוּת ברגליים; נגרמות בגיל מתקדם בדרך-כלל, כתוצאה מעמידה ממושכת או השמנה. לעתים קיים גורם תורשתי; בנוסף, גם הריון עלול לגרום לדליות בנשים.

50% מאוכלוסיה הבוגרת סובלת מדליות אך נשים סובלות פי-4 מהגברים.

מהם הגורמים לבעיות ורידים?

  • עודף משקל. מגדיל את העומס על הורידים.
  • נשים בהריון - בשל גידול הלחץ. נשים סובלות מדליות פי 4 יותר מגברים.
  • חוסר פעילות גופנית. אנשים מבוגרים ואלה שטונוס השרירים שלהם נמוך.
  • עבודה הכרוכה בעמידה ממושכת.
  • עבודה הקשורה בנשיאת משאות כבדים.
  • תזונה לקויה - חוסר בגורמי תזונה השומרים על כלי הדם.
  • עישון. עישון לאורך זמן עלול לפגוע קשות בבריאות של כלי הדם ולרבות הוורידים ברגליים.
  • עצירות: התאמצות, לחץ מופרז בתוך הוריד בגלל עצירות. הוא אותו המנגנון הגורם לטחורים.
  • מחלות כלי דם.
  • החלשות דפנות הורידים בשל פגם בחלבונים היוצרים את מבנה כלי הדם.
  • שחרור מופרז של אנזימים המפרקים רכיבים מבניים הפוגעים בשלמות הוריד.
  • גנטיקה. היסטוריה משפחתית. חולשה גנטית של דפנות ושסתומי הורידים.

מהם התסמינים - סימפטומים לבעיות ורידים?

  • התנפחות ובלט הוורידים,
  • כאבים, נפיחות, תחושות בלתי נעימות,
  • גרד באזורים הפגומים,
  • מראה לא אסטטי,
  • לחץ ברגליים, עייפות הרגליים, קשה לעמוד זמן רב.
  • ורידים נפוחים או מודלקים ברמות שונות. ככל שהגיל עולה גדלה התופעה של נזק לורידים. לוריד מבנה עדין ושברירי. כאשר הדפנות ניזוקות הוריד עלול להתרחב, והשסתומים המצויים לאורכו עלולים להיפגם. הדם המצטבר גורם לנפיחות והיוצרות דליות.
  • במצב מתקדם, נוצרת דלקת חמורה בורידים העמוקים בשם - טרומבופלביטיס TROMBOPHLEBITIS.

  קריש דם - טרומבוזה

המונח טרומבוזה או פקקת, מתאר הופעת קריש דם Thrombus בכלי דם. יכולה להיות טרומבוזה בעורקים ובורידים ויש לכך משמעות שונה מבחינת הגישה והטיפול.

1. טרומבוזה בורידים השטחיים -SVT, בדרך כלל מופיעה כהסתבכות של אי ספיקת ורידים. טרומבוזה ורידית גורמת לדלקת ודורשת טיפול ממושך.

2. טרומבוזה או פקקת ורידים עמוקה - DVT, נוצרים קרישים שעלולים לנדוד ולהגיע ללב, לריאות, למוח.

 

בדליות במצב מתקדם, עלולה להיווצר:

דלקת ורידים - Phlebitis, או במצב יותר חמור:

דלקת חמורה בורידים העמוקים - טרומבופלביטיס TROMBOPHLEBITIS.

במצב זה ישנה סכנה להיווצרות סתימה פקקת (טרומבוזיס) - Thrombosis, בגלל קרישי דם, או קרישי דם - טרומבוזה, שעלולים לנדוד אל הלב או לריאות או למוח. הסכנה של היווצרות קרישים מוגברת מאוד, כאשר נמצאים בישיבה ללא תנועה, במשך זמן רב כמו בטיסה. הקריש שנוצר עלול להמשיך לנדוד, גם יומיים שלושה אחרי הנחיתה. למניעת התופעה, בזמן הטיסה, יש לקום מפעם לפעם ולהתהלך. לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון זאת, רצוי מאוד לקבל אנזימים כמו נאטוקינאז  100 מ"ג פעמיים ביום. אחד מ- 6000 נוסעים נמצא בסכנת חיים, עקב החשש מפקקת ורידים. הסכנה מוגברת כאשר ישנה נטייה ל- קרישיות יתר -  Hyper coagulation, הקדם תרופה למכה על ידי נאטוקינאז.

 

מהן ההמלצות לטיפול עצמי בדליות?

מטרת הטיפול הינה בעיקר האטת תהליך התנוונות הוורידים ועידוד מחזור הדם - סירקולציה בוורידים.

  • ירידה במשקל.
  • הפסקת עישון.
  • גרבו גרביים אלסטיות, בעבודה במצב עמידה מתמשכת.
  • השתדלו לעמוד פחות על הרגליים. לייצר הפסקה להרמת רגליים.
  • ביופלבונואידים - חומרים צמחיים התומכים לחיזוק כלי הדם: תמצית הצמח סדן הקצבים, רוטין, פיקנוגנול, תמצית זרעי ענבים אדומים, תמצית עלי ערמון (אסקלוס), תמצית הממליס, קוורציטין.
  • תוספת אנזימים פרוטאוליטים, פועלים נגד הסתיידות כלי דם, ותומכים בשיפור זרימת הדם.
  • בישיבה יש להשתדל להגביה את כפות הרגליים.
  • מומלצת התעמלות, הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים.
  • הידרותרפיה (טיפולי מים) - הכינו 2 דליים. מזגו כלי אחד מים חמים (עד כמה שהרגל יכולה לסבול), ולכלי שני מזגו מים קרים. שמו את הרגליים לתוך כלי עם מים חמים ל - 3 דקות. אחרי זה תעבירו את הרגליים לדלי עם מים קרים למשך דקה אחד. חזרו על הפעולה 4 פעמים.
  • ניתן להניח קומפרסים קרים עם תוספת חומץ תפוחים.
  • עיסוי קל , עם משחות על בסיס הממליס, ערמון.

 

תוספי תזונה מומלצים לטיפול בדליות:

ברומלאין

אנזים המופק מאננס ומשתתף בעיכול החלבונים. פועל נגד ההסתיידות עורקים קיימת!!! (יש בכמוסות). מדלל דם ומונע היווצרות קרישי דם. מסייע בפירוק המשקע הטרשתי - מסייע בפירוק פיברין. יעיל בטיפול בוורידים מודלקים.

ויטמין E טבעי

ויטמין E מגן על כלי הדם ומשפר זרימת דם. תומך בפעילות הלב וחיוני לניצול החמצן בדם. יש להשתמש בויטמין ממקור טבעי - הנספג טוב יותר בגוף.

פיקנוגנול - Pycnogenol

פיקנוגנול הוא תמצית מקליפת אורן צרפתי (Pinus maritima). פיקנוגנול הוא נוגד חימצון. טוב להפחתת נזקים של: עישון, חומרים רעילים, כימותרפיה, והקרנות. משפר גמישות כלי הדם, מונע סתימות בעורקים, שומר על גמישות העור ומעכב הזדקנותו, נזקי שמש לעור, שיפור בפסוריאזיס. שומר מפני נזקים של מחלת הסכרת כגון קטרקט. תכונות נוספות: אנטי דלקתי ואנטי אלרגי.

בווטשר'ס ברום (רוסקוס) RUSCUS

צמח מחזק כלי דם, פעילות אנטי דלקתית, ומכווץ כלי דם נפוחים, למניעה ולהקלה בטחורים.

אוכמניות - מירטילי - BILBERRY

החומר אנטוציאן המצוי באוכמניות, מחזק את מבנה הקולגן, בכך הם מסייע להגברת חוזק וגמישות כלי הדם ומקטין את שבירות הנימים. כלי דם חזקים מקטינים את הסכנה לשטפי דם, ומזרזים את התחדשותם.

נטוקינאז

אנזים הנמצא בסויה מותססת בשם "נאטו". מדלל דם, ממס קרישים, פועל נגד הסתיידות קיימת!!! (ראה הרחבה)

סאריפפטאז

אנזים ממיס חלבון התגלה אצל תולעי משי, מופק כיום במעבדה על ידי בקטריות. (ראה הרחבה)

ביופלבונואידים

ניתן לקבל בטבליות בשילוב עם ויטמין C, או כחלק מהמזון. ביופלבונואידים נמצאים: בחלק הלבן של הדרים, (אשכולית פומלה פומלית לימון), קוורצטין (נמצא בבצל כוסמת), רותין (נמצא בפיגם), כל אלה הם תורמים לחיזוק כלי הדם, למניעת דליות, דלקות ורידים וטחורים.

  קוורצטין

ביופלבונואיד העוזר לשמור על כלי הדם. מינון 3 - 2 כמוסות ליום.

תמצית זרעי ענבים

תמצית זרעי ענבים: החומרים הפעילים נקראים פוליפנולים, שלהם תת קבוצה הנקראים פרואנטוציאנידינים (proanthocyanidins), שהם נוגדי חמצון, מונעי נזקי רדיקלים חופשיים בכלי הדם, התנוונות והתקשחות כלי דם, כתוצאה ממחלות שונות: סכרת, יתר לחץ דם. בעיות בכלי דם ועיניים אצל חולי סכרת. מגן מפני טרשת עורקים.

תמצית ציפות ענבים

בציפות הענבים האדומים, ידועה קבוצת חומרים בשם פֶנוֹלים (Phenols), שהם נותנים את הצבע האדום של הגפן האדומה - Vitis vinifera ובעוד פירות. כמוכן רסברטרול - Resveratrol, וחומצה אלגית- Ellagic acid , הפועלים כאנטי אוקסידנטים, התומכים בבריאות הלב. בכמוסה אחת ישנם חומרים אלה, השווה לשתיית בקבוק יין אדום שלם, מבלי לקבל את הקלוריות והאלכהול.

"הפרדוקס הצרפתי": לפי כמויות הגבינה הצהובה ומזונות עתירי כולסטרול שהצרפתי אוכל, הוא היה צריך לסבול ממחלות לב, אבל בזכות היין האדום, היסתיידות עורקים ורמות הכולסטרול נשארות נמוכות, בהשוואה לקבוצות אחרות.

  דליות - טיפול ודיאטה

  • תזונה עשירה בסיבים המפעילה את המעיים ומונעת עצירות. במקרה של עצירות: כדאי להוסיף לכל ארוחה סובין. להימנע מאכילת לחם לבן. זכור: עצירות +דליות!
  • להרבות במזונות מהצומח, ירקות ופירות חיים.
  • להרבות בשתייה.
  • לצמצם צריכת מלח, המגביר צבירת נוזלים.
  • לצמצם מזונות עתירי פחמימות מזוקקות. (סוכר, קמח לבן).
  • לצמצם מזונות מכילי קפאין ושוקולד, אלכהול.
  • להרבות במאכלים העשירים בוויטמין C וביופלבונואידים. הביופלבונואידים מחזקים כלי דם. אילו מאכלים עשירים בביופלבונואידים? החלק הלבן שמתחת לקליפה של פירות הדר (כגון אשכוליות ותפוזים). לאכול אותם עם הלבן שמתחת לקליפה. קוורצטין (מבצל), כוסמת (היספרידין), פיגם (רותין), לחיזוק כלי הדם למניעת דליות, דלקות ורידים וטחורים. טנין - תרכובת הנמצאת במספר צמחים ביניהם חרובים .
  • בצל, שום, זנגביל, פלפל חריף - מונעים היוצרות קרישי דם. כדאי להרבות באכילת שום ובצל. שום במיוחד מועיל לבריאות כלי דם.
  • זנגביל ופלפל אדום חריף עוזרים לבלום את תהליך הדליות.
  • צמחי מרפא: שתו : עלי הממליס, עלי ערמון, עלי אוכמניות, עלי רוסקוס, עוזרר, גינקו בלובה. להכין חליטה, ולשתות כשתי כוסות ליום. מומלץ במיוחד הצמח עוזרר - פועל נגד הסתיידות עורקים קיימת!!! ולהרגעת הלב ולחץ דם!!! להכין חליטה, ולשתות כשתי כוסות ליום.
  • לאחר עמידה ממושכת לשכב עם רגליים מורמות, ואז להוסיף תרגילי רגליים, עיסוי לרגליים עם שמנים אטרים או משחות המכילות שמנים אטרים.
  • שיפור זרימת הדם על ידי הליכה, מחול אירובי. הבעיה מוחמרת בנסיעה במטוס כאשר הישיבה במצב אחד, היא ממושכת למשך שעות רבות. אז נוצרים לעיתים קרובות קרישי דם - טרומבוזה. למזלנו רק חלק קטן מהקרישים, נודדים מהרגליים, מגיעים אל הלב וגורמים נזק קטלני (DVT).
  • השימוש באנזימים כמו נטוקינאז לפני הטיסה ובזמן הטיסה, מפחיתים את הסיכון להיווצרות קרישי דם מסוג זה. בארץ, כ 60% מהרופאים העוסקים בקרישה, מזריקים לעצמם תרופה נוגדת קרישה (הפארין, ווארפארין) לפני טיסה ארוכה.
  • **נאטוקינאז נמצא בכמוסות לבליעה. 100 מ"ג X 2 ביום. אין צורך להזריק**.

לב בריא